Vvannavgiftklage.no
Start klage

Areal og vann- og avløpsgebyr i Moss

I Moss skal alle abonnenter ha vannmåler og betale etter målt forbruk. Det betyr at bruksarealet ditt i liten grad påvirker det løpende vann- og avløpsgebyret — areal brukes først og fremst på engangs tilknytningsgebyr.

📍 Dette gjelder Moss kommune

Reglene for vann- og avløpsgebyr varierer mye fra kommune til kommune. Innholdet på denne siden gjelder Moss.

Skal du sjekke en annen kommune (for eksempel en hytte)? Oslo, Bærum, Asker, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Drammen, Lillestrøm, Fredrikstad, Sandnes, Tromsø, Sandefjord, Nordre Follo, Ålesund, Sarpsborg, Tønsberg, Bodø, Skien, Larvik, Ullensaker, Lørenskog, Arendal, Karmøy, Indre Østfold, Øygarden, Haugesund, Porsgrunn, Ringsaker, Molde, Hamar, Halden, Ringerike, Gjøvik · Generell oversikt

Slik beregnes gebyret i Moss

Forbruksgebyret beregnes etter målt forbruk (m³). Kommunen fakturerer kvartalsvis. Bruksareal (BRA) brukes ved beregning av tilknytningsgebyret, og kan også slå inn dersom du mangler måler og forbruket stipuleres skjønnsmessig.

Hva som er verdt å sjekke

  • Om målerstanden er riktig avlest.
  • Om antall registrerte boenheter stemmer (fast del beregnes ofte per boenhet).
  • Om tilknytningsgebyret er beregnet på riktig BRA.
  • Om eiendommen er, eller burde vært, frakoblet/fritatt.

Videre saksgang

Mener du at gebyret er feil beregnet, kan du klage. Klagefristen er tre uker fra du mottok fakturaen (forvaltningsloven § 29).

Klagen behandles først av Moss kommune. Opprettholdes vedtaket, går saken videre til klageinstans oppnevnt av bystyret, og kan til slutt bringes inn for Sivilombudet.

Sjekk arealsaken din i Moss

Ofte stilte spørsmål

Påvirker bruksarealet vann- og avløpsgebyret i Moss?

I liten grad på forbruksdelen — i Moss betales det etter målt forbruk. Areal brukes på tilknytningsgebyret og ved eventuell skjønnsmessig stipulering uten måler.

Hva gjør jeg ved en uventet høy regning i Moss?

Sjekk først at målerstanden er riktig avlest og at det ikke er en lekkasje, og kontakt kommunen hvis noe ser feil ut.