Vvannavgiftklage.no
Start klage

Lønner vannmåler seg i Lillehammer?

Uten vannmåler betaler du et stipulert forbruk. Med vannmåler betaler du for faktisk forbruk — for mange i Lillehammer kan det være klart billigere.

📍 Dette gjelder Lillehammer kommune

Reglene for vann- og avløpsgebyr varierer mye fra kommune til kommune. Innholdet på denne siden gjelder Lillehammer.

Skal du sjekke en annen kommune (for eksempel en hytte)? Oslo, Bærum, Asker, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Drammen, Lillestrøm, Fredrikstad, Sandnes, Tromsø, Sandefjord, Nordre Follo, Ålesund, Sarpsborg, Tønsberg, Bodø, Skien, Larvik, Moss, Ullensaker, Lørenskog, Arendal, Karmøy, Indre Østfold, Øygarden, Haugesund, Porsgrunn, Ringsaker, Molde, Hamar, Halden, Ringerike, Gjøvik, Askøy, Sola, Eidsvoll, Færder, Lier, Horten, Elverum, Rana, Nittedal, Bjørnafjorden, Grimstad, Stjørdal, Kristiansund, Steinkjer, Nes, Alta, Rælingen, Stord, Melhus, Vennesla, Malvik, Frogn, Bamble · Generell oversikt

Stipulert vs. målt forbruk

Uten måler ganger bruksarealet (BRA) med 1,3 (BRA × 1,3) — du betaler for et antatt forbruk uavhengig av faktisk bruk.

Vannmåleren eies av kommunen, og det betales en årlig leie (sats i gebyrregulativet).

Når det typisk lønner seg

Det er forholdet mellom faktisk forbruk og det stipulerte som avgjør.

  • Få beboere i forhold til boligens størrelse.
  • Borettslag og sameier som bruker lite vann.
  • Eiendommer der det stipulerte grunnlaget er høyt.

Sjekk grunnlaget

Kontroller at det stipulerte grunnlaget er riktig før du eventuelt installerer måler. Bruk kalkulatoren med tallene fra din egen Lillehammer-regning.

Bruk vannmålerkalkulatoren — den regner på tallene fra din egen Lillehammer-regning.
Sjekk grunnlaget ditt først i Lillehammer

Ofte stilte spørsmål

Når lønner vannmåler seg i Lillehammer?

Vannmåler lønner seg typisk når faktisk forbruk er lavt i forhold til det stipulerte (BRA × 1,3) — for eksempel få beboere i en stor bolig.

Hva bør jeg sjekke i Lillehammer?

At det stipulerte arealet er riktig — er det for høyt, bør du klage og få det rettet. Vannmåleren eies av kommunen, og det betales en årlig leie (sats i gebyrregulativet).